Jak reklamovat a měnit dálniční poplatek v České republice

Nákup elektronické dálniční známky je obvykle rychlý a bezproblémový, ale v praxi se může stát, že při zadávání údajů dojde k chybě nebo se plány na cestu změní. V takovém případě je dobré vědět, jak postupovat při reklamaci nebo změně dálničního poplatku. Tento článek vám poskytne jasný návod, jak vše vyřídit efektivně a bez zbytečných komplikací.


Nejčastější důvody reklamace

Reklamace dálničního poplatku se nejčastěji týkají:

  • chybně zadané registrační značky vozidla
  • špatně zvoleného termínu začátku platnosti
  • omylem zakoupené špatné varianty (např. měsíční místo roční)
  • nákupu pro nesprávné vozidlo

V těchto případech je klíčové jednat rychle, protože některé změny lze provést jen před začátkem platnosti známky.


Jak požádat o opravu údajů

Pokud zjistíte chybu v údajích, ihned kontaktujte prodejní místo, kde jste známku zakoupili. Pokud jste nákup provedli online, lze reklamaci zahájit přímo přes zákaznickou podporu. Uveďte:

  • číslo objednávky
  • registrační značku uvedenou při nákupu
  • správnou registrační značku
  • kopii potvrzení o zaplacení

Důležité je, že u některých typů známek, například u jednodenní dálniční známky, mohou být lhůty pro opravu velmi krátké.


Možnost vrácení peněz

Vrácení peněz za dálniční poplatek je možné pouze ve specifických případech. Pokud například vozidlo bylo odcizeno nebo došlo k totální škodě, je možné požádat o vrácení poměrné části poplatku. Potřebujete k tomu:

  • potvrzení od policie nebo pojišťovny
  • doklad o zakoupení známky
  • vyplněný formulář žádosti

U měsíční dálniční známky a desetidenní dálniční známky je vrácení častěji problematické, protože jejich platnost je krátká a často se stihne vyčerpat před podáním žádosti.


Změna SPZ při prodeji vozidla

Pokud prodáváte vozidlo, na které je vázána roční dálniční známka, můžete požádat o její převod na jiné vozidlo. To se vyplatí zejména v případě, že známka má ještě delší platnost.

Při žádosti o změnu SPZ budete potřebovat:

  • původní doklad o zakoupení známky
  • doklad o prodeji vozidla (kupní smlouva, technický průkaz)
  • registrační značku nového vozidla

Na co si dát pozor při reklamaci

  1. Čas je klíčový – čím dříve chybu nahlásíte, tím vyšší je šance na úspěšnou opravu.
  2. Kompletní dokumentace – přiložte všechny potřebné doklady, jinak může být reklamace zamítnuta.
  3. Používejte oficiální kanály – neřešte reklamace přes neoficiální prodejce, mohli byste přijít o nárok.

Osvobození od poplatku a jeho registrace

Někteří řidiči mají nárok na osvobození od dálničního poplatku – například majitelé elektromobilů nebo vozidel na vodík. Žádost o osvobození musí být podána před vjezdem na dálnici a schválena v registru. Více informací o pravidlech najdete i na dalnicniznamka.cz.


Co dělat, když je reklamace zamítnuta

Pokud vám byla reklamace zamítnuta a jste přesvědčeni o svém nároku, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. Před tím však zvažte, zda by nebylo rychlejší a méně nákladné zakoupit novou známku, zejména u krátkodobých variant.


Tento článek je součástí sítě informačních webů o českých dálničních poplatcích a známkách, kam patří také:
jednodennidalnicniznamka.cz
desetidennidalnicniznamka.cz
mesicnidalnicniznamka.cz
rocnidalnicniznamka.cz
dalnicnipoplatek.cz
dalnicniznamka.cz